پژوهشی در بازشناسی هویت "داریوش" در روایت کتاب حضرت دانیال نبی (ع)
نویسنده
چکیده مقاله:
در کتاب دانیال نبی (ع) "داریوش مادی " نام پادشاهی است که بابل را فتح میکند و گروهی از علمای بنی اسرائیل را به شوش میآورد تا از آنها در امور ملکداری استفاده کند. اما در اینکه این پادشاه مطابق آنچه یهودیان فرض میکنند، همان داریوش یکم هخامنشی باشد، حرف و حدیث فراوان وجود دارد. هیچ سند تاریخی بابلی و یا ایرانیای نیز به شخصیتی جز این اشاره نکردهاند. هدف پژوهش حاضر دستیابی به تصویر روشنی از شخصیتی است که در این کتاب طرح شده تا در پرتو آن بتوان به هویت واقعی وی نزدیک شد. پژوهشگر با بررسی اشارات متن مورد نظر و اعتبار سنجی ترجمههای این متون به روش تحلیلی و نقد نظریههای محققان کتاب مقدس به این نتیجه میرسد که آوردن نام داریوش در داستان دانیال نبی (ع) یا اشتباهی از سوی نسخهبردار کتاب در ضبط نام "داریوش" به جای "کوروش" بوده و یا اصولا "داریوش" لقبی برای "کوروش" از سوی مردم بابل محسوب میشده است. در همین راستا، مسأله دیگری مطرح می شود که تعداد نادرست شاهان هخامنشی در این کتاب است. "جبرئیل" به آن حضرت الهام میکند که چهار پادشاه پیش از "اسکندر" سلطنت خواهند کرد. این تعداد با تعداد درست شاهان هخامنشی از داریوش (یا کوروش) تا اسکندر به هیچ روی همخوانی ندارد. پژوهشگر نشان میدهد که این بار مقصر نه نسخه بردار، بلکه شخص نویسنده کتاب است که در زمان رونویسی یک عبارت از کتاب مقدس، واژة "مهمترین" را پیش از عبارت "شاهان پیش از اسکندر" جاانداخته و موجب این گرفتاری شدهاست. پژوهشگر در پایان پیشنهاد میدهد که اطلاعات تاریخی بهدستآمده از کتاب مقدس بار دیگر مورد بازنگری و واکاوی قرار گیرند.
منابع مشابه
بررسی ساختار روایت در داستان حضرت ایوب(ع)
چکیده: داستان حضرت ایوب(ع)، بر اساس زمان خطی داستانی گسترش مییابد. کنش و واکنشهای شخصیت اصلی با دیگر شخصیتها (ایوب(ع) با شیطان) باعث شکلگیری حوادثی میشود که یک زنجیره را به وجود میآورند و در طول محور زمان گسترش مییابند. این داستان ساختاری سه قسمتی شامل: شروع، میانه و پایان دارد. در مقدمه شخصیت اصلی داستان، ایوب(ع)، معرفی و در میانة داستان، آزمایش و در پایان نیز سرنوشتش مشخص میشود. بر...
متن کاملاثر بربرین در تنظیم آستروسیتهای Gfap+ ناحیه هیپوکمپ موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین
Background: Diabetes mellitus increases the risk of central nervous system (CNS) disorders such as stroke, seizures, dementia, and cognitive impairment. Berberine, a natural isoquinolne alkaloid, is reported to exhibit beneficial effect in various neurodegenerative and neuropsychiatric disorders. Moreover astrocytes are proving critical for normal CNS function, and alterations in their activity...
متن کاملاثر بربرین در تنظیم آستروسیتهای Gfap+ ناحیه هیپوکمپ موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین
Background: Diabetes mellitus increases the risk of central nervous system (CNS) disorders such as stroke, seizures, dementia, and cognitive impairment. Berberine, a natural isoquinolne alkaloid, is reported to exhibit beneficial effect in various neurodegenerative and neuropsychiatric disorders. Moreover astrocytes are proving critical for normal CNS function, and alterations in their activity...
متن کاملهویت بشری نبی در اندیشه متکلمان امامیه
پس از اصل توحید، «نبوت» جایگاه ویژه و نقش تعیینکنندهای در نظام فکری و اندیشه دینی دارد. متکلمان مسلمان در مقام تبیین مفهوم نبی، به مؤلفههایی چون هویت بشری، هویت واسطهای و هویت اِخباری نبی اشاره کردهاند. متکلمان امامیه، بیش از متکلمان معتزلی و اشعری، به تعریف نبی اهتمام داشتهاند و ازاینرو این مؤلفهها در آثار کلامی امامیه با صراحت بیشتری واکاوی شده است. در این میان، تصریح متکلمان مسلمان د...
متن کاملبررسی ساختار روایت در داستان حضرت ایوب (ع)
چکیده: داستان حضرت ایوب (ع)، بر اساس زمان خطی داستانی گسترش می یابد. کنش و واکنش های شخصیت اصلی با دیگر شخصیت ها (ایوب (ع) با شیطان) باعث شکل گیری حوادثی می شود که یک زنجیره را به وجود می آورند و در طول محور زمان گسترش می یابند. این داستان ساختاری سه قسمتی شامل: شروع، میانه و پایان دارد. در مقدمه شخصیت اصلی داستان، ایوب (ع)، معرفی و در میانه داستان، آزمایش و در پایان نیز سرنوشتش مشخص می شود. بر...
متن کاملپروبلماتیک هویت ایرانی در اندیشه داریوش شایگان
یکی از مسائلی که در تحلیل هویت در ایران همواره مورد توجه قرار گرفته است نحوه مواجهه روشنفکران با آن است. در میان گفتمان های روشنفکری ایران، داریوش شایگان همواره با گشودگی و انفتاح با مکاتب گوناگون و موضوعات مختلف از جمله "هویت ایرانی" مواجه میشود: چه آنجا که در "ادیان و مکتبهای فلسفی هند" از «حسن تفاهم» میان فرهنگها سخن به میان میآید چه هنگامی که در "آسیا در برابر غرب" از ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 1 شماره 3
صفحات 79- 86
تاریخ انتشار 2009-10-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023